25 sept. 2013

Thassos, insula de marmura

Insulele grecesti sunt de o frumusete aparte, si despre una dintre ele am sa povestesc in acest articol.

Anul acesta, avand niste prioritati putin modificate dintr-o cauza mica si dragalasa  :))), am decis sa vizitam Thassos, deoarece este insula care a intrunit cele mai multe criterii in vederea unei vacante in 3, prioritate fiind bineninteles cea de-a treia membra a familiei: cea mai apropiata insula, plaje cu nisip, cu intrare lina in apa, raport bun calitate-pret.

Golden Beach cu vedere spre Potamia
Si chiar daca a fost o vacanta de relaxare, cu mai putine expeditii si plimbareala, tot am sa va impartasesc cateva informatii pe care le-am aflat la fata locului, si bineinteles multe fotografii.

Thassos-ul (Aeria fiind denumirea ce-o purta in antichitate) este cea mai nordica insula  elena, iar contactul cu continentul se asigura prin rute marine, neexistand aeroport. Noi am traversat de la Keramoti spre Limenas (Thassos), fiind ruta cea mai scurta (30 de minute - doar 6 mile marine) si am platit 20 euro pentru masina si 3 euro/persoana.  

Insula are o suprafata de 380 km patrati, cu o vegetatie predominanta de maslini, pini si brazi (in Thassos se face miere de brad si pin). Clima este blanda, avand in vedere ca la mijlocul lui septembrie apa era f calda (mai calda decat la noi in august), iar afara erau 29 de grade.

O singura zi am prins cu ploaie, zi in care am vazut de la balconul camerei o frumusete de tornada, si apoi o frumusete de curcubeu.










Se spune ca Hipocrate, parintele antic al medicinei, a locuit in Thassos pentru trei ani, fiind deosebit de incantat de clima blanda, mentionand in scrierile sale ca: "in general iarna se aseamana cu primavara".

Daca abordam partea de legende, se spune ca denumirea de Thassos i se trage de la Thasus, unul dintre fii lui Agenor din Iliada. Se spune ca Agenor, regele fenician, avea o fata tare frumoasa, care se numea Europa. Dupa cum ii era obiceiul, Zeus s-a indragostit de ea cand a zarit-o culegand flori si s-a decis sa o rapeasca. S-a transformat intr-un taur alb si frumos, a luat-o pe fata pe spinare si a dus-o in insula Creta, unde si-a dezvaluit adevarat identitate. Agenor si-a trimis fiii sa isi caute sora, si le-a dat ordin sa nu se intoarca fara ea.  Din pacate fata nu a fost gasita, si prin urmare nici unul dintre fii nu s-a intors. Thasus a descoperit insula Thassos de astazi, si placandu-i foarte mult, s-a decis sa ramana.

Zeus, rapind-o pe frumoasa Europa
Capitala este Limenas, un adevarat martor al timpului. Exista ruine din antichitate, pana in evul mediu, dintre care cel mai important dpmdv este Agora, teatrul antic care dateaza din secolul 5 i. Hr, si care din pacate sau din fericire, este in reconstructie pana la 1 ianuarie 2014. Aici inca se tin piese de tearu, am inteles, si sper ca pe viitor sa am ocazia de a urmari una, mai ales ca, fiind amplasat pe cel mai inalt deal de deasupra Limenas-ului, ofera si o priveliste deosebita. Cat de deosebita nu pot sa va spun, asta pt ca, in ciuda atentionarii de reconstructie, am urcat incapatanata cele peste 100 de trepte cu fetita in brate, insa pe site erau utilaje mari si blocuri uriase de marmura astfel incat nu am putut risca siguranta celei mici, si am facut drum intors, tot pe cele 100 si ceva de trepte :)))

In Limenas sunt doua porturi, cel nou, unde trag ferry-urile, si cel vechi si plin de farmec, care acomodeaza barcile de pescuit, si de unde se pot cumpara diverse croaziere (ceea ce ne-a fost peste mana cu un copil mic). In drum spre portul vechi este si un fel de centru vechi, cu taverne si multe magazinase cu suveniruri de unde poti cumpara orice: masline si rahat de tot soiul, dulceata de smochine cu miere, magnetei (am vazut atat de multe modele ca nicaieri), sapunuri handmade, dulciuri artizanale, am gasit chiar si un magazin cu suveniruri f originale, artistice.

Portul Vechi din Limenas ziua





Portul Vechi noaptea











Dupa ce trecem de centrul vechi ajungem in portul vechi, unde gasim insirate cateva tarverne cu vedere la mare, unde mancarea este deosebit de buna, iar preturile asemenea.

Ceea ce este minunat este ca in Portul Vechi am gasit si un parculet pentru copii, cu leagane pentru bebelusi chiar, unde micuta s-a bucurat sa fie data huta-huta in serile cand veneam sa mancam in zona.

Urcand pe langa cladirea mare din portul vechi, urmarind stradutele pietruite micute si cochete, veti gasi drumul catre teatrul antic Agora, insa dupa cum am spus mai sus, pana la anul nu se poate vizita. Totusi, stradutele merita strabatute pentru farmecul lor deosebit.

Sa revin la taverna pe care am laudat-o din Portul vechi. Se numeste Simi Restaurant si, pe langa privelistea minunata pe care o ofera asupra vechiului port, tot ce am servit acolo ne-a fost pe plac, de la miel Kleftiko, peste spada, costite de miel, hamsii, caracatita la gratar . Fiecare dintre felurile de mai sus a costat 8-9 euro, continea si garnitura, si era chiar delicios! Masa de seara ne costa cu frappe-uri, cafea, mancare, maxim 25 de euro, si primeam si desert din partea casei, un fel de budinca delicioasa cu gem.



file peste spada cu sos de patrunjel

caracatita la gratar

costite de miel

pisicutele elene, bine-vazute peste tot :))), chiar si la restaurant
Pe final, daca va intrebati, poate, de ce am ales titlul "Thassos insula de marmura" si nu de smarald, aflati ca, desi mai toate insulele grecesti sunt verzi, Thassos-ul are atata marmura cat inca n-am vazut altundeva. Pietrele de pe marginea drumului, desi erau murdarite, se putea observa ca erau de marmura. Bordurile trotuarelor erau din marmura, la fel pietrele cubice de pe stradutele mici si cochete din Limenaria, oriunde te uitai atent erau pietre de marmura. Ferry-urile transportau tiruri ce duceau blocuri de marmura si exista chiar si o plaja de marmura.

Dupa aceasta mica introducere, in urmatorul articol va voi povesti despre cazare si plajele vizitate.

3 comentarii:

Buna,

Vreau sa te intreb daca ati incercat cumva traseul nou (bucuresti - thassos) care are ~470km ! Incerc sa adun cat mai multe informatii, pana acum am informatii doar din ce scrie in presa si as vrea ceva mai concret :)

Mersi !

In primul rand, cand am fost noi, in septembrie, acel drum nu era dat inca spre folosinta, si chiar daca ar fi fost, nu l-am fi incercat din motiv ca nu am fi stiut exact ce conditii de drum sunt si nu-mi plac experimentele pe propria piele. In al doilea rand, nu de numarul de km mai putini ar trebui sa va bucurati, ci de cat de repede puteti ajunge la destinatie. Trebuie sa luati in calcul viteza de drum pe tronsoane, si zona prin care trece drumul nou. Am inteles ca este o zona muntoasa si plina de serpentine, care cu siguranta va necesita mai mutl timp pt a fi strabatuta.
Am sa ma interesez si revin cu detalii.

Intre timp am folosit si traseul nou, prin Makaza! Este superior mai bun si mai scurt, si il recomand. Chiar daca nu apare pe GPS-uri, este acelasi traseu pana la Stara Zagora ca si cel vechi, Dimitrovgrad, Haskovo, si apoi se modifica spre Kardzali. de aici GPS-ul nu mai vede drumul si nu puteti allege Makaza, insa in Kardzali au pus indicatoare prin tot orasul si e f usor de gasit drumul spre Makaza si apoi spre Komontini. Aproape de Stara ZAgora este pe dreapta un OMV sau Petrom cu loc de joaca pt copii (leagane, tobogan), ideal pt dezmortit nazdravanii

Trimiteți un comentariu

Daca vreti sa lasati un mesaj, acum e momentul!